Przyczepy dla koni i prawo jazdy kat. B

Nie spieram się 😉 :kwiatek: Z czystej ciekawości zadałam to pytanie,bo tak jak mówiłam tamten hak montowaliśmy ponad 4 lata temu i może się coś zmieniło od tamtej pory. A że w nowym fiacie tez haka nie mamy, a się do niego przymierzamy to stąd moje pytanie 😀
.
Na 100% po założeniu haka wbijają tylko adnotację w dowód, nie wymieniają całego na nowy.
Trzeba tylko iść do Wydziału Komunikacji z kwitem z przeglądu auta po zamontowaniu haka i od ręki wbijają i już można z niego korzystać.

Ja teraz właśnie mam to za sobą, a wcześniej też mi ktoś tam powiedział, że będę musiała dowód wymieniać i od nowa za niego płacić itd.

Ale na szczęście tek ktoś się mylił  😉  i parę groszy oraz nerwów związanych ze staniem w kolejkach jest oszczędzone  😉

Pozdrawiam.
a czy wiecie ze został wprowadzony nowy przelicznik do przyczep??|
ostatnio podaczas kontroli policjant liczył mase przyczepy (1800kg) raz 1.33 i ta suma nie moze byc ciezsza od masy samochodu.


😲 😲 😲 🤔wirek: 🤔wirek: 🤔wirek: 🤔 🤔 🤔

DMC przyczepy x 1,33 ?!?!?! To jakiś absurd. DMC przyczepy dwukonnej - 2000kg x 1,33 to 2660kg !!!
Odpadają M-B ML, BMW X5 i X6, VW Touareg, Toyota LC, Nissan Patrol i Navara, Mitsubishi Pajero i wiele innych - wszystkie MW poniżej 2660kg (w najczęściej kupowanych wersjach) !!!

Połowa samochodów nawet tych ciężkich, na B+E, się nie załapie, nie spełnią "warunku mas" !!! Nikt nie podjął tego tematu. Mam nadzieję, że to jakieś przekłamanie, albo policjant idiota, o co wcale u nas nietrudno. Może ktoś się wypowie, np Nestor.

Jaka jest obrona przed takimi "mózgowcami", nawet jeśli nie mają racji ???
Jaka jest obrona przed takimi "mózgowcami", nawet jeśli nie mają racji ???
jedna to w sądzie grodzkim udowodnić ,że jest idiotą (do tego nie dojdzie bo na komisariacie "starszy" sie zorientuje ze pała strzelił babola i nie będzie sprawy)
druga , to jak pała bardzo straszy, to poprosić o pokwitowanie i na przyczepę która musi być zaholowana w depozyt i na konia który właśnie ma wartość milion zł bo wygrał konkurs LL, a pała musi go tak samo zabezpieczyć jak przyczepę... i niech się krawężnik męczy... 😁
[quote author=kasiek link=topic=7461.msg406859#msg406859 date=1261047206]
a czy wiecie ze został wprowadzony nowy przelicznik do przyczep??|
ostatnio podaczas kontroli policjant liczył masę przyczepy (1800kg) raz 1.33 i ta suma nie może być cięższa od masy samochodu.


DMC przyczepy x 1,33 ?!?!?! To jakiś absurd. DMC przyczepy dwukonnej - 2000kg x 1,33 to 2660kg !!!
Odpadają M-B ML, BMW X5 i X6, VW Touareg, Toyota LC, Nissan Patrol i Navara, Mitsubishi Pajero i wiele innych - wszystkie MW poniżej 2660kg (w najczęściej kupowanych wersjach) !!!

Jaka jest obrona przed takimi "mózgowcami", nawet jeśli nie mają racji ???
[/quote]

Radio Erewań odpowiada:

Polska jest państwem neutralnym światopoglądowo, dlatego szerzą się w niej gusła, zabobony i wiara w magię - jak mawiali starożytni Eskimosi: gorsza religia wypiera lepszą.

Magiczna liczba 1,33 występuje w wyjaśnieniu urzędnika państwowego podanym dla obywatela pytającego:
http://www.klub-caravaningowy-kompas.com/prawo1.html


Występuje ona (ta Magiczna Święta Liczba) w akcie prawnym:
http://isip.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19990440432


zwanym rozporządzeniem ministra i mającym status "nieobowiązujący".

(Mowa była w nim o DMC samochodu i DMC przyczepy, nie o MW, ale to i tak dosyć restrykcyjnie wyglądało. )

Obowiązujący jest natomiast kodeks drogowy - a dokładniej prawo o ruchu drogowym:

Art. 62.
1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej
masy całkowitej pojazdu ciągnącego;


i definicje:

dopuszczalna masa całkowita – największą określoną właściwymi warunkami
technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego
do poruszania się po drodze;
rzeczywista masa całkowita – masę pojazdu łącznie z masą znajdujących się
na nim rzeczy i osób;


MMC = DMC

Czyli:

DMC typowej "bookmanki 🙂" to 2000 / 2500 kg i jej rzeczywista masa całkowita, czyli z końmi, nie powinna być większa. Samochód powinien mieć masę przynajmniej 2000 kg / 2500 kg zważony z pasażerami i bagażem oraz, co ważne wpis w dowodzie rejestracyjnym, stwierdzający o jakiej maksymalnej masie całkowitej przyczepę może samochód ciągnąć - ponieważ nie znaczy, że jak waży dwie tony, to z automatu taką przyczepę można do niego dopiąć. Producent nie jest głupi - i 2t przyczepę zgodzi się dopiąć do samochodu, który waży 2 - 2,5 tony + ludzie + bagaż.

Większe SUVy mają MMC/DMC przyczepy  rzędu 3 - 3,5 ton, pomimo, że same mają swoją MMC tylko 2,5 - 3,5 ton - typowa przyczepa "łapie się", czasem "na styk", czasem z zapasem.
MMC/DMC przyczepy dla tych samochodów jest zwykle większa niż dopuszczona kodeksem i nie należy się nią kierować, mimo, że jest wpisana do dowodu rejestracyjnego.

Prawdopodobnie sytuacja ta wynika z regulacji unijnych, które zakładają, że przeciętny obywatel jest durny i nie wie, co to jest hamulec najazdowy i nie musi wiedzieć nic o warunkach dopuszczania do ruchu - ma  mieć napisane w prosty sposób na kartce, w dokumencie lub ustawie, co mu wolno - i ma się stosować do wymogów.

Być może jakieś popłuczyny rozporządzeń nadal funkcjonują - ale w ogólności minister nie ma władzy, by aktem niższego rzędu (rozporządzenie) zmienić treść ustawy.

Reasumując:

- samochód musi mieć w dowodzie wpisaną MMC/DMC przyczepy większą lub równą MMC/DMC samej przyczepy
- [s]RMC samochodu musi być większa lub równa RMC przyczepy - [/s]
 [s] kolokwialnie ujmując - masa samochodu (z pasażerami i ładunkiem) musi być równa lub większa od masy przyczepy z końmi[/s]
- jeżeli dopuszczalna masa łączna zestawu (suma DMC) jest większa niż 3,5 tony, to konieczne jest prawo jazdy B+E.

Wersja poprawiona:

- MW (masa własna) samochodu musi być większa lub równa DMC przyczepy -
  kolokwialnie ujmując - masa samochodu (bez pasażerów i ładunku, gotowego do jazdy) musi być równa lub większa od maksymalnej dozwolonej masy (DMC) przyczepy z końmi.


(było RMC przyczepy, jest DMC, która jest, a przynajmniej powinna być większa, chyba, że ktoś obciąża przyczepę nadmiernie i nie rozumie słowa "dopuszczalny" + masa własna w miejsce  rzeczywistej masy całkowitej RMC. To faktycznie ogranicza DMC przyczepy o dodatkowe 500-600 kg w stosunku do tego, co napisałem poprzednio.





,
deborah   koń by się uśmiał...
01 września 2010 07:18
należy pamiętać, że haki tez maja swój dopuszczalny "uciąg" do końskich przyczep powinny byc używane haki wzmocnione.
[quote author=Tomek_J link=topic=7461.msg694012#msg694012 date=1283316873]
Nie masz racji, bo opierasz się tylko na artykule 62. Zapominasz, że jednocześnie istnieje art. 88 ust. 2.3, w myśl którego prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t oraz takim pojazdem z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej (nie mylić z rzeczywistą !) pojazdu ciągnącego. Artykuł ten de facto mocno zawęża posiadaczom kategorii "B" możliwości, jakie daje art. 62. Przykładowo: jeżeli "maluchem" (MW = 600 kg) zechcemy holować pustą przyczepę o MW = 300 kg i DMC = 750 kg, to nie będziemy tego mogli zrobić zgodnie z przepisami. Mimo, że podczas holowania faktyczna masa pustej przyczepy jest o ponad połowę mniejsza od masy fiacika, to jednak wg papierów MW "malucha" jest mniejsza od DMC przyczepy i to jest sprzeczne z art. 88.[/quote]

Art. 88.
(...)
2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:
(...)
3) kategorii B:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,
b) pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile
łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,


Łączna masa DMC (zapewne suma mas DMC) nie może być większa niż 3,5 t - więc nie wiem, jak masa "uprawniona" może wynosić 4,250 t.

Poprawiłem (i uściśliłem kolokwializmy)  literówki, które wprowadzały do wyliczeń ograniczenie tj.

- MW (masa własna) samochodu musi być większa lub równa DMC przyczepy -
  kolokwialnie ujmując - masa samochodu (bez pasażerów i ładunku, gotowego do jazdy) musi być równa lub większa od maksymalnej dozwolonej masy (DMC) przyczepy z końmi.


(było RMC przyczepy, jest DMC, która jest, a przynajmniej powinna być większa, chyba, że ktoś obciąża przyczepę nadmiernie i nie rozumie słowa "dopuszczalny" + masa własna w miejsce  rzeczywistej masy całkowitej RMC. To faktycznie ogranicza DMC przyczepy o dodatkowe 500-600 kg w stosunku do tego, co napisałem poprzednio.

piszesz:

posiadacz "gołego B" MOŻE kierować zespołem: samochód o DMC=3500 kg + załadowana przyczepa lekka o dopuszczalnej masie całkowitej 750 kg, ale NIE MOŻE kierować zespołem: samochód 3500 kg + pusta przyczepa ciężka o masie własnej 750 kg.

co pozostaje w sprzeczności ze zdaniem ustawodawcy:

o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t

ponieważ, jeżeli DMC pojazdu ciągnącego wynosi 3,5 t - i łącznie z przyczepą nie może przekraczać tej wartości, to na DMC przyczepy mamy dokładnie 0,0 t (słownie: zero).
Być może, że interpretujesz inaczej słowa "łączna DMC".

Przepraszam za popełnione błędy, było trochę późno, gdy pisałem 🙂

Uzupełnienie:
Ciesze się, że doceniasz moją inteligencję i proponujesz intelektualną rozrywkę, polegająca na rozważeniu "malucha" w kontekście ciągania konia w przyczepie. Wprawdzie "małe jest piękne", ale w tym przypadku niestety "duży może więcej" - chociaż istnieją przypadki zestawów osobowy + przyczepa jednokonna, które spełniają wymogi przepisów, pozwalające na transport w oparciu o "gołe" prawo jazdy kat. B.
,
[quote author=Tomek_J link=topic=7461.msg694319#msg694319 date=1283338080]
[quote author=Nestor]co pozostaje w sprzeczności ze zdaniem ustawodawcy:[/quote]
Rzecz w tym, że nie pozostaje w sprzeczności. Wykładnia prawna owego "zdania ustawodawcy" jest taka, jak napisałem (...)

[/quote]

Konwencja Wiedeńska:
(http://www.unece.org/trans/conventn/Conv_road_traffic_EN.pdf)

Contracting Parties may refuse to admit to their territories in international traffic the
following combinations of vehicles insofar as the use of such combinations is prohibited by their
domestic legislations:

(a) Motorcycles with trailers;
(b) Combinations of vehicles consisting of a motor vehicle and several trailers;
(c) Articulated vehicles used for passenger transport.


Konwencja ta zakłada harmonizację ruchu międzynarodowego i rozwiązywanie problemów kierowców w nieswoich państwach ze względu na np. bezpieczeństwo.
W czasach kiedy powstawała nie było odgórnego narzucania rozwiązań standaryzujących - taki był cel i charakter tego dokumentu - międzynarodowy.

Dlatego, co wynika z zacytowanego, powyższego tekstu przyjmuje się do wiadomości, że lokalne regulacje mogą być inne - zaś konwencja rozstrzyga, czy można tępić za te lokalne przepisy transport międzynarodowy i obcokrajowców w ogólności - czy nie. Stąd mowa o tym, czego można odmówić, czego nie zaimplementować i jakie są wyłączenia.
Stąd używane zwroty "domestic regulation" i "international traffic", i preambuła: The Contracting Parties, Desiring to facilitate international road traffic and to increase road safety through the adoption of uniform traffic rules, Have agreed upon the following provisions:

Art. 88 i Art 62. są bardziej restrykcyjne niż konwencja - są to regulacje lokalne, dopuszczalne i mające na względzie lokalną specyfikę (np. gorsze drogi, stan techniczny pojazdów - stąd bardziej restrykcyjne parametry).

Wg konwencji:

B. Motor vehicles, other than those in category A, having a permissible maximum mass
not exceeding 3,500 kg and not more than eight seats in addition to the driver’s seat;
or motor vehicles of category B coupled to a trailer the permissible maximum mass of
which does not exceed 750 kg; or motor vehicles of category B coupled to a trailer
the permissible maximum mass of which exceeds 750 kg but does not exceed the
unladen mass of the motor vehicle, where the combined permissible maximum mass
of the vehicles so coupled does not exceed 3,500 kg;
(...)
BE. Motor vehicles of category B coupled to a trailer the permissible maximum mass of
which exceeds 750 kg and exceeds the unladen mass of the motor vehicle; or motor
vehicles of category B coupled to a trailer the permissible maximum mass of which
exceeds 750 kg, where the combined permissible maximum mass of the vehicles so
coupled exceeds 3,500 kg;


B wg konwencji są takie, jak piszesz - tj. albo przyczepa lekka, albo ciężka i suma DMC max 3,5t. W skrajnym przypadku 3,5t + 0,75T - ale w Konwencji, nie w kodeksie PL.
BE zawiera w sobie B z ciężkimi + suma < 3,5t (co oczywiste) ale także takie, dla których DMC przyczepy ciężkiej jest większe niż masa własna pojazdu ciągnącego (pustego). Nasz kodeks uznaje, że DMC przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej (pojazd załadowany, z pasażerami i kierowcą) - więc  nie możesz w Polsce holować przyczepy 3,5 t samochodem o masie własnej 2,5 t i DMC 3,2 t - a zgodnie z konwencją - możesz.
Według tej wykładni, jaką prezentujesz wolno dużo więcej, niż w kodeksie - i nie tylko w kwestii przyczepy lekkiej.
,
Niechcący wsadziłem kij w mrowisko, robi się goręcej niż przed kancelarią Prezydenta RP 🙂

Duży szacunek za wiedzę, samozaparcie, wytrwałość w niesieniu kaganka oświaty oraz hipotetyczno-intelektualne volty

Pozdrawiam serdecznie obu Adwersarzy !!!
,
Tomek_J, Tylko nam, koniarzom nic nie daje przepis o lekkiej przyczepie w odniesieniu do ciągania przyczep z końmi. Ja miałam auto o MW 1500kg, DMC 2000kg i przyczepę o DMC 1500kg. Policjanci nie raz kręcili nosem, że co do 1 kg "na styk" się mieścimy. Drugie autko miało 50kg więcej i już niestety ja się nie łapałam na kierowcę.
[quote author=Tomek_J link=topic=7461.msg694848#msg694848 date=1283366301]
Potwierdza to Komenda Główna Policji.
[/quote]

KG jest od wykonywania prawa, a nie jego interpretowania czy dawania wykładni.

Sprawa nie jest bynajmniej tak jednoznaczna, jak twierdzisz, przykładowa dyskusja:

http://groups.google.ms/group/pl.soc.prawo/browse_thread/thread/c69069c418d64341

Odpowiadający w tej dyskusji twierdzi, że kodeks drogowy nie jest jednoznaczny (bo nie jest) - i twierdzi, że nadrzędna jest konwencja wiedeńska, bo konstytucja, bo stosuje się bezpośrednio itd. Tyle - że odpowiadający patrzy na konwencję fragmentarycznie, a nie na to czego ona dotyczy, dając świadectwo temu, że albo jej nie czytał, albo nie rozumie. Nie on jeden - organy doradcze naszych posłów też są cienkie jak barszcz, vide:
http://www.rowery.org.pl/bas_konwencja.html

Wstępne zdanie z Konwencji (tekst PL np. tu: http://www.prawko-kwartnik.info/konwencjaw.html )

Umawiające się Strony, pragnąc ułatwić międzynarodowy ruch drogowy i zwiększyć bezpieczeństwo na drogach przez przyjęcie jednolitych zasad ruchu, zgodziły się na następujące postanowienia:

albo:

3. Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w załączniku 1 do niniejszej konwencji Umawiające się Strony są obowiązane dopuścić do ruchu międzynarodowego na swoich terytoriach pojazdy samochodowe i przyczepy odpowiadające warunkom określonym w rozdziale III niniejszej konwencji, którymi kierujący spełniają warunki określone w rozdziale IV;

daje jednoznaczny obraz tego, po co ta konwencja została podpisana. Podpisano ją po to, żeby Niemiec wjeżdżający do Polski, albo Polak do Niemiec nie płacił mandatu, bo jeden nie ma apteczki, drugi gaśnicy - i żeby w jakimś kraju znak "Stop" nie miał postaci niedźwiedzia trzymającego skrzyżowane banany, bo to mogłoby być niebezpieczne dla gości, którzy mają zwykłe znaki stop u siebie i takie znają. Konwencja mówi też, że prawa jazdy na ciężarówkę nie robi się jeżdżąc po placu taczką - tylko, że to ma być prawdziwe prawo jazdy i nie może być tak, że w jednym kraju taczka, a w drugim ciężarówka jest pojazdem do nauki.

Konwencja mówi tyle, że jeżeli w niemieckim kodeksie jest to jednoznacznie napisane - to Niemiec nie powinien dostać w Polsce mandatu za jazdę samochodem DMC 3,5t z lekką przyczepką, mimo, że Tobie taki mandat można wlepić. Konwencja mówi też, że Niemiec dostanie mandat w Polsce za jazdę z przyczepą końską z prędkością 105 km/h, mimo, że ta przyczepa ma atest i u niego w ojczyźnie mu pewnie wolno.

Dalej:

WYJĄTKI OD OBOWIĄZKU DOPUSZCZENIA DO RUCHU MIĘDZYNARODOWEGO POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH I PRZYCZEP

1. Umawiające się Strony mogą nie dopuścić na swoich terytoriach do ruchu międzynarodowego pojazdów samochodowych, przyczep lub zespołów pojazdów, których masa całkowita lub naciski osi albo wymiary przekraczają wielkości ustalone w ustawodawstwie krajowym dla pojazdów zarejestrowanych na ich terytoriach. Umawiające się Strony, na których terytoriach odbywa się międzynarodowy ruch ciężkich pojazdów, powinny dążyć do zawarcia regionalnych porozumień w celu dopuszczenia do ruchu międzynarodowego na drogach danego regionu, z wyjątkiem dróg drugorzędnych, pojazdów i zespołów pojazdów, których masa i wymiary nie przekraczają wielkości ustalonych w tych porozumieniach.


Umowa międzynarodowa ma priorytet - ale w tej umowie jest napisane, co priorytetu nie ma - więc pytaniem pozostaje, czy nadrzędny jest priorytet umowy, czy priorytet nadany tą umową.

W Konwencji Wiedeńskiej pojazdy kategorii B i BE (co odpowiada oznaczeniom praw jazdy) są opisane jednoznacznie - nie m potrzeby domyślać się czy interpretować, że kolejny artykuł coś włącza, albo wyłącza.
Mnie Twoja interpretacja nie przeszkadza - nie zgadzam się z nią z tego względu, że wyjątek, który robi się dla przyczepy lekkiej wynika nie z ustawy, a z wiedzy, opartej na innej ustawie (nie można zakładać, że obaj ustawodawcy chcieli tego samego) - że istnienie tego wyjątku jest ocenne i subiektywne. Ty tak uważasz, ponieważ jesteś subiektywnie przekonany, które to przekonanie wzmacnia autorytet wysokiego rangą funkcjonariusza policji.
Niektóre odmienne zapisy, dotyczące przyczep wskazują na to, że zamiary ustawodawców nie były jednakowe - więc czerpanie mądrości z konwencji w zakresie, który nie został opisany właściwie w kodeksie drogowym jest nieuprawnione.

Np. w kodeksie PL odpowiedni fragment wygląda tak:

Art. 62.
1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;


- czyli załadowana przyczepa nie może być cięższa od załadowanego samochodu z pasażerami i kierowcą.

Tymczasem w dowodzie rejestracyjnym przykładowego samochodu czytamy:
- masa własna 2515 kg
- DMC pojazdu 3230 kg
- DMC przyczepy 3500 kg
- DMC pojazdu z przyczepą 6730 kg

Załóżmy, że jedzie kierowaca o wadze 85 kg, mamy rzeczywista masę calkowitą pojazdu ciągnącego 2600 kg. Taka też jest maksymalna masa załadowanej przyczepy, jaką można holować zgodnie z Art. 62.

Tymczasem w Konwencji Wiedeńskiej jest to napisane tak:

BE. Motor vehicles of category B coupled to a trailer the permissible maximum mass of which exceeds 750 kg and exceeds the unladen mass of the motor vehicle; or motor vehicles of category B coupled to a trailer the permissible maximum mass of which exceeds 750 kg, where the combined permissible maximum mass of the vehicles so coupled exceeds 3,500 kg;

(B. Motor vehicles, other than those in category A, having a permissible maximum mass not exceeding 3,500 kg and not more than eight seats in addition to the driver’s seat😉

Nasza przykładowa terenówka/SUV jest w rozumieniu Konwencji samochodem typu B (do 3,5 t, 5-7 miejsc siedzących).
Po dołączeniu przyczepy o DMC cięższej  niż 750 kg (ciężkiej) i większej niż masa własna pojazdu ciągnącego staje się zgodnie z Konwencją pojazdem typu BE. Nie ma ograniczenia do 3,5 t, to ograniczenie to inny pojazd, który zawiera się w tej kategorii - ale jest wymieniony enumeratywnie jako inny (spójnik "or" - "lub"😉.
Konwencja jest ratyfikowaną umowa międzynarodową, zgodnie z Konstytucją mającą pierwszeństwo prrzed prawem krajowym i stosowaną bezpośrednio.

Można taką terenówką /SUVem holować ciężką przyczepę o DMC 3,5t, czy nie?

Przykład, w odróżnieniu od Twojego nie jest banalny i czysto teoretyczny - przyczepka lekką, doczepioną np. do VW busa, czy BMW X6 nie da się holować pełnowymiarowego konia, bo musiałaby ona mieć masę własną 100 - 200 kg, co jest nierealne.

Brytyjczycy, który zaimplementowi dyrektywę (mimo tego rozróżniają takie pojęcie jak kierowca brytyjski w Unii czy innych krajach i obcokrajowiec w GB i nie są te regulacje tożsame) - zaimplementowali  starannie, a nie jak nasz ustawodawca niechlujnie i z błędami (a może inna intencją - która znasz tylko Ty i szefostwo policji) mają to ujęte tak:

Pojazd kat. B: Motor vehicle with a MAM of up to 3,500kg, no more than eight passenger seats with or without a trailer – weighing no more than 750kg.
As category B but with a trailer weighing more than 750kg. The total weight of the vehicle and trailer together can’t weigh more than 3500kg. The weight of the trailer, when fully loaded, can’t weigh more than the unladen weight of the vehicle.


i pojazd kat. BE: As category B but with a heavier trailer that isn’t covered in the descriptions for category B.

z komentarzem:

If you passed your test for category B or B automatic before 1 January 1997 your licence will already show C1, C1E (8.25 tonnes), D1, D1E (not for hire or reward) as entitlement.

całość: http://www.direct.gov.uk/prod_consum_dg/groups/dg_digitalassets/@dg/@en/@motor/documents/digitalasset/dg_067672.pdf
inne: http://www.direct.gov.uk/en/Diol1/DoItOnline/Doitonlinemotoring/DG_10031646

"Nasz" Art. 62 mocno ogranicza możliwości holowania przyczep ciężkich - a dopisane luźno "uwolnienie" przyczep lekkich jest na tyle niespójne - że wyjątek jest dyskusyjny.




,
Ja nie bardzo rozumiem sens wplatania w przepisy MR, przecież nikt nie waży auta w danym momencie. Jak dla mnie słuszny i wytłumaczalny jest przepis, że DMC przyczepy nie może być większy niż MW auta. To tak ze względu na bezpieczeństwo i komfort prowadzenia pojazdu.
,
[quote author=Tomek_J link=topic=30760.msg697187#msg697187 date=1283591705]
[quote author=pawel_asola link=topic=30760.msg697144#msg697144 date=1283585888]
tomku może kolega twojego kolegi z drogówki był piekarzem :-) ja wjaśniałem to z egzaminatorem w wydziale komunikacji [/quote]

"Jedna pani drugiej pani powiedziała"... A może ten Twój pan egzaminator wcześniej był kanalarzem ? 😀

Wskazałem Ci konkretny przepis i wątek do konkretnej dyskusji. Zamiast odnieść się do tego podpierasz się jakimś panem. To, w co chcesz wierzyć, to Twój prywatny wybór, mnie to lotto. W końcu to nie mnie powinno zależeć, żeby Twoje konie w Twojej bukmance były przewożone zgodnie z przepisami.

Ogurek ma rację - za dużo już wątków na ten temat, zatem z mojej strony tutaj EOT.
[/quote]
a może tu się przeniesiecie?
,
Mam konkretne pytanie:

Czy taką przyczepę mogę ciągnać, bez naruszenia przepisów, posiadając kategorię B ?
http://konie.przyczepy.com.pl/?p=productsMore&iProduct=26&sName=model-1001-xl

Przepraszam za dubel, ale już się pogubiłam, a wiem że w mojej okolicy panowie policjanci mają jakąs akcję złap przyczepę i wolę uniknąć niepotrzebnych stresów 😉
prawda jest tak ze te 2 artykuły 62 i 88 kłóca isę ze soba , należy jednak zauważyc że artykuł 62 odnosi się do uprawnień do kierowania a nie do tego czy dana przyczepa może byc ciągnięta przez to auto, i w punkcie 2. e odnosi się do kategorii B, a nie B+E , punkt m odnośi ise do pojazdu a dalej... łacznie z przyczepai tu juz nie ma precyzowania czy chodzi o art 88 2 e czy 62

nalezy zauważyć że w art 62 nie ma słowa o tym iz przyczepa musi miec DMC większe od masy własnej pojazdu!!!!!!!!! , artykuł mówi tylko o tym do czego upraqwnjia kat B

Tomku a jesli chodzi o gazety :-) to wiesz mi że czasem kłamią, kiedys czytałem artykuł w wyborczej i było tam napisane że uruchomiono gdzieś wiatrak o mocy 5 000 VOLT !!!!!!!!

a jesli chodzi o Twojego znajomego z drogówki i jego kolege z :-) piekarni to podam ci trasę jak będe jechał z końmi a ty podaj ja jemu i ciekawy jestem czy zapłace mandat :-) czy on pojedzie na doszkolenie, nawet jeśli on skieruje sprawe do sądu i tak wyrok będzie korzystny dla mnie.

Zakładam się o "czarnego jaśka"

mam takie parametry zestawu :

auto - dmc 2500
własna 1800

przyczepa własna 920
dmc 2600

będę wiózł 2 konie po 500

czy rzecz przyczepy 1920

ja waże 100
dołoże 100 ciezaru do auta i rzecz. auta 2000

nie dajcie się ludzie zwariowac, jak przepisy sa idiotyczne to trzeba korzystać przynajmniej z interpretacjiiii




  Myślę, że jednak możesz mieć kłopoty. Bez względu na to, czy wieziesz konie, czy nie, to i tak pod uwagę bierze się DMC przyczepy, czyli 2600kg. Wg Kodeksu Drogowego, pojazd holujący musi mieć MW większą lub co najmniej równą DMC przyczepy, a w tym przypadku 1800kg < 2600kg, nawet jak masz prawko B+E, to w rachubę może być brany Ciężar Rzeczywisty auta, czyli w tym przypadku maksymalnie DMC auta. Jeśli przekroczysz DMC, żeby spełnić "warunek mas", zapłacisz mandat za przeładowanie samochodu.
  P.S. Piję tylko irlandzką whiskey, polecam szczególnie Bushmills 10YO, 16YO, 21YO.
,



P.S. Świadków zakładu zapraszam na wspólną konsumpcję "Jasia" 🙂 Oczywiście gdy Paweł okaże się - w co nie śmiem wątpić - osobą honorową i przekaże mi wygraną.





[/quote]

Nie zna ma Cię osobiście i nie wiem czemu mnie obrażasz pisząc iż wątpisz w to czy jestem osoba honorową , no cóż każdy sądzi "po sobie" , podaj mi numer rachunku priv, wyśle Ci kasa na czarnego jaśka żebyś nie musiał obrażać ludzi bez podstawy.

O wykładnie napisze , mam nadziej że wtedy bez problemu wyskoczysz z kasy na czarnego :-) a moją odeślesz :-)

,
Doczytałam.
Max DMC takich przyczep, które oglądałam to 1150 kg, a masa własna mojego samochodu to 1346 kg (całkowita 1920 kg)
DMC przyczepy jest < od masy własnej samochodu, a DMCp + DMCs < 3,5 t
Ok, teraz rozumiem, dzięki  :kwiatek:
Najprościej ujmując:
- na kat. B można ciągnąć osobówkami, które spełniają warunek mas, przyczepy praktycznie wyłącznie jednokonne.
- na kat B+E można ciągnąć osobówkami, które spełniają warunek mas, przyczepy jednokonne i niektóre 1,5 konne
- przyczepę dwukonną można ciągnąć wyłącznie na B+E, i to tylko tzw "cięższym sprzętem". Nie spotkałem dwukonki lżejszej niż 1850kg. Jak ktoś ma zarejestrowaną dwukonkę poniżej takiej DMC, to zapewne "poszachraił" w Stacji Kontroli Pojazdów, albo u Producenta - papier zniesie wszystko, ale praw fizyki się nie zmieni i spróbujcie takim "odchudzonym" zestawem zahamować nawet z prawidłowych 70 km/h. Życzę powodzenia...
Aby odpisać w tym wątku, Zaloguj się