Skutki wczesnego zajeżdżania koni a odpowiedzialność właścicieli.
I nikt mi nie powie że zajeżdzanie starszych koni jest trudniejsze jak mlodszych. Czasami zastanawiam sie czy nie powinno sie napisac na ten temat jakies pracy doktoranckiej ( tutaj kieruje swoja prosbe do hodowcow, weterynarzy i ludzi ktorzy wspolpracuja w tym temacie z uczelniami). Pomyslcie jak wiele konskich grzbietow moznaby bylo uchronic przed masakrą.
Ostatnio kiedy rozmawialam z kolega ( 15 lat starszym zresztą) na temat zajezdzania mojej panny byl w przeogromnym szoku ze zamierzam ja robic pod siodło konkretnie dopiero na jesien. Opusujac mu plan co do mojego konia stwierdzil ze jestem totalnym laikiem i wyrzadze sobie krzywde. No jasne sobie wyrzadze czy moze ochronie wlasnego konia przed nie odwracalnymi błedami zarówno w psychice jak i w układzie kostnym?
Przeciez to nie idzie rozmawiac z ludzmi, wytłumaczyć że dla mnie liczy sie dobro konia. Co mnie obchodzi że ktos zajezdzał 2 letniego folbluta i nic mu nie bylo...? a skad ta pewnosc ze za 4 lata nie bedzie? Nie mam sily tlumaczyc... modle sie o jakas pozycje ksiazkowa dostepna w ksiegarniach jak zwykle podreczniki czy encykopedie - ktora zrewolucjonizuje szkolenie gówniarzy. Marzy mi sie aby Unia Europejska wydała takie bezpłatne broszury dla wszystkich hodowcow, rolnikow, związkowców na temat konskich grzbietow, zajezdzania dzieciakow, jak wiele krzywdy wyrzadza sie koniowi wlasnie poprzez pospiech.... Moze to by cos dało?
Ale najgłupsze jest stwierdzenie z jakim sie spotkałam to- koń starszy to więcej problemów z zajezdzaniem.
No tak jak ktos nie potrafi albo robi to na siłe - to nei dziwota ze jest to trudne. W koncu kon jest juz duży ;] Szkoda ze w tym temacie ludzie nie zaczynaja od siebie - jakie bledy popelniaja. Bo wiele ludzi, szkoleniowcow potrafi .... pracowac z koniem nawet kiedy on konczy 10 lat i zrobic go na cacuszko. Bez bólu i krzywdy. Ale nie... kazdy pozjadał rozumy.. ehh skzoda słów.