anai, jesli mam rawy - camera raw, jeśli mam jpg - lightroom. Pędzel z podciągniętym mikrokontrastem/przejrzystością/clarity (zależnie od potrzeb, od 10 do nawet 100) plus cienie/shadows trochę mniej (w okolicach 10-20). z tym, że to desaturuje całość. Więc albo potem podciągam nasycenie całości, albo czasem przy podciągnięciu kontrastu i obniżeniu czerni wychodzi lepszy kolor. Albo przy okazji pędzla z mikrokontrastem podciągam też saturację i vibrant. albo tylko samego konia podciągam z kontrastem. Zależy głównie od maści. potem dodatkowo wyostrzam krawędzie i zamaskowanego konia wyostrzam inteligentnie w Psie. Często też redukuję podtrząśnięcia z małą wartością przesunięcia. Czasem też kombinuję z saturacją w HSL. tak generalnie - "na czuja" 😉
np na tym zdjęciu nie szorowałam konia specjalnie, bo podciągałam całość w zakresie mikrokontrastu - szukałam "ostrego i dramatycznego" efektu.

z tym, że to zdjęcie to właściwie nie jest już zdjęcie, bo oryginał wyglądał tak:

a już w tym zdjęciu nie mogłam jechać po całości, bo skóra z podciągniętym mikrokontrastem wygląda źle. i nie mogłam zbytnio powalczyć z cieniami, bo chciałam zostawić całość foty w ciemniejszej tonacji.

więc jak widać... na ślepo wszystko.
mam sporo zdjęć z normalnymi kadrami, ale nie chce mi się chyba wstawiać 30 takich samych, które różnią się tylko koniem 😀 mam ogromne tendencje do przeginania, przejaskrawienia i kadrowania " z pupy ", tak samo lubię winietę i kicz, więc robiąc te zdjęcia - miałam świadomość, że takie mogą być w efekcie końcowym.
Wojenka, nie kryguję się wcale! ale dziękuję. Pokaż swoje!