matura

hedonistka, dzięki, chyba nawet pomogło 🙂

wynik 13/20, strasznie się zdenerwowałam i połowę prezentacji ominęłam. Dostalam 4 pytania, gdzie w trzech na początku mnie zamurowało, potem jakoś poszło. Egzaminatorka powiedziała, że rozmowa mi super poszła, tylko w prezentacji trochę się pogubiłam. No nie jest źle.

już tylko biologia i ang ustny, jak się nie zatnę to będzie 28-30/30.

Facella, gratuluję🙂 a co do planu ramowego to spoko jest, miałam coś podobnego i babka powiedziała, że dobry jest.

jak tam po rozszerzonym polskim? Trochę żałuję, że go nie wzięłam jednak.
Facella   Dawna re-volto wróć!
08 maja 2014 09:39
Facella, gratuluję🙂 a co do planu ramowego to spoko jest, miałam coś podobnego i babka powiedziała, że dobry jest.

Uff, to dobrze, bo bałam się, że nie można tak dużo informacji zamieszczać.
Mogłabym później komuś podesłać ten plan do sprawdzenia? Bo ja sobie bez niego nie poradzę...

Heval, ładny wynik z polskiego. Ja tyle chyba nie wyciągnę.
Ile trzeba mieć, żeby zdać? 7 punktów?
Facella, są równoważniki, nie ma tego tak dużo, więc powinno być ok. Ale jak egzaminator ma zły dzień, to zawsze może się do czegoś przyczepić:/
do zdania chyba 6 punktów wystarczy, gadałam z kolegą i on w zeszłym roku miał 6 pkt i nawet nie odpowiedział na żadne pytanie, a zdał 🙂
Facella   Dawna re-volto wróć!
08 maja 2014 09:46
Umrę, jak mi zabiorą ten plan, teraz żałuję - mogłam się przygotować  😁
Ja też proszę dziś o kciuki około godz 16  :kwiatek: strasznie się boję tego ustnego, nawet jak w domu wygłaszam prezentacje to się denerwuję i niektórych istotnych rzeczy zapominam. Boje się, że pominę tak 3/4 ptracy z nerwów.

Ja mam zbyt mało szczegółowy plan i teraz żałuję, masakra.
Ehh, mogę nic nie cytować w mojej prezentacji?
Jak na razie to wychodzi mi bardzo dużo samego gadania, bez żadnych cytatów. Boję się, że z nimi to w ogóle się nie zmieszczę w czasie.
Sisisa, nam nikt nigdy nie mówił, że cytaty są obowiązkowe. Ja nie miałam żadnego (choć nie jest powiedziane, że mi za to nie potrącili, ale nigdy nie słyszałam, żeby taki wymóg był) 🙂
A ja właśnie wróciłam z rozszerzonego Polskiego - prawdę mówiąc po tej podstawie trochę się bałam, ale jak otworzyłam arkusz to tylko banan na twarzy. ŚWIETNE wg mnie były teksty, wybrałam drugi temat i tak się rozpisałam, że piszę, piszę i nagle patrzę a tam brudnopis ;o I sobie myślę, matko co teraz. No ale naskrobałam mini podsumowanie na dolnym marginesie i liczę że będzie mimo wszystko powyżej 80 %

Chociaż powiem Wam, że tak się źle czułam, że miałam ochotę i tak rzucić to w połowie i iść do domu, musiałam strasznie chaotycznie pisać. Ale stwierdziłam, że szkoda tak fajnych tematów, za rok pójdę i może nie być tak fajnie, a tak nawet jak nie będzie tych 80 % to próbowałam.
Może być coś takiego:
PLAN WYPOWIEDZI

1. WSTĘP
definicja tragizmu
definicja bohatera tragicznego
(nieunikniona klęska; nierozwiązywalny konflikt; zmagania z losem; katastrofa)
ewolucja bohatera tragicznego na przestrzeni wieków

2. ROZWINIĘCIE
Starożytność: "Antygona"
Renesans: "Romeo i Julia"
Współczesność: "Tango"

3. ZAKOŃCZENIE - przemiana bohatera na przestrzeni wieków
możliwość decydowania o własnym losie
nieszczęśliwa miłość
motyw buntu
(Antygona - przeciwko władcy, Romeo i Julia - przeciwko zwaśnionym rodom, Artur - przeciwko nieładowi)
przemiany w dziejach

?
Sisisa, plan wypowiedzi jest dla Ciebie i to Tobie ma pomóc w tym, żeby nie zapomnieć przekazać jakiejś informacji. Plan Facelli bardzo mi się podoba, bo nawet jak się zestresuje, to ma krowie na rowie napisane, o czym teraz powinna wspomnieć 🙂
W rozwinięciu masz trochę za mało informacji. Zastanów się, czy nie wrzucić tam jakiś wskazówek dla samej siebie 🙂
Facella   Dawna re-volto wróć!
08 maja 2014 12:19
Mam prawie cały plan, bo posiałam notatki z Romea i Julii  😵 A jakoś nie chciało mi się tego w necie szukać. Ale to akurat jest tak proste, że mogę iść bez planu.
Ktoś chętny na sprawdzenie, czy jest ok i nie zagalopowałam się z informacjami albo nie wrzuciłam gdzieś czasownika? :kwiatek: Najbardziej się stresuję tym, że zabiorą mi ten plan...
cavaletti, mam zamiar coś jeszcze dodać, jak będę sobie jeszcze powtarzać prezentację, to na pewno coś wyjdzie 🙂. Ale właśnie zastanawiam się, czy to nie będzie za dużo i tak jak Facella, czy nie zabiorą mi planu.
Z tego co wiem, nie ma ograniczenia co do szczegółowości planu, nie może zawierać pełnych zdań, tylko równoważniki, pojęcia, spokojnie można stosować skróty. Nie może tylko przekroczyć jednej strony. Nam pani mówiła, że możemy kombinować z czcionką i marginesami. Upakowujcie ile się tylko da. On nie jest dla komisji, tylko dla was, żeby pomóc w razie zaćmienia. Lepiej wziąć dwa egzemplarze - jeden dla komisji.
Mój wygląda tak:
TEMAT: SYMBOLIKA WŁOSÓW W LITERATURZE I SZTUCE. ZANALIZUJ, ODWOŁUJĄC SIĘ DO WYBRANYCH TEKSTÓW KULTURY.

1. Wstęp (określenie problemu):
· biologiczna definicja włosa, dziedzictwo zwierzęcej przeszłości, kod znaczeń;
· zaprezentowanie znaczenia włosów w kulturze i codziennym życiu (fryzury, przejaw energii, symbolika poziomu, wypadanie, siły magiczne, kolory);
· przedstawienie symboliki włosów w literaturze oraz sztuce;

2. Kolejność prezentowanych argumentów (rozwinięcie):
1) włosy dla ludów basenu M.Ś. i orientu, siedlisko siły, życiowego powodzenia, biblijna historia Samsona (Nazarejczycy, Dalila, Filistyni), cytat 1, sens moralno-religijny, symbolika włosów;
2) Peter Paul Rubens - „Samson i Dalila”(1690r.) (postaci, suknia, posąg Wenus i Kupidyna), symbol nadludzkiej siły, pakty z Bogiem, obcięcie – zdrada;
3) Edgar Degas – „Kobieta czesząca włosy”(1888/89r.), seria obrazów (technika, przedstawiane kobiety, podejście artysty, symbolika włosów – zmysłowość, kobiecość);
4) Czesław Miłosz – „Pastele Degasa” (wynik fascynacji, ekfraza, sentymentalny ton, zachwyt, zwrócenie uwagi na czynność, pozę, zatrzymanie czasu, powrót do silnego wrażenia), atrybut kobiecości, czesanie – przemijanie, ulotność chwili;
5) Hipisi, długie włosy – demonstracja prawa do samostanowienia, umiłowanie wolności, pokoju; musical „Hair” (1968 na Broadwayu), ekranizacja Milosa Formana, symbol buntu, odrębności (wyjaśnienie dlaczego przejawem buntu była fryzura, ideologia nowego pokolenia), film (nakłanianie do ścięcia włosów, element osobowości, solidarność i przyjaźń, ścięcie – symbol poświęcenia); odrzucenie dyskryminacji, równość płci, walka nowego ze starym, subkultury);

3. Wnioski (zakończenie):
· podsumowanie symboliki włosów w literaturze i sztuce:
- pierwotne zainteresowanie człowieka włosami (iskanie);
- włosy jako źródło wiedzy o drugiej osobie (charakter, pozycja społeczna, nadludzkie moce; włosy jako siedlisko życia, mocy czarodziejskich, sił pociągu erotycznego);
- dzisiejsze znaczenie włosów (wyrażenie indywidualizmu, odbiór przez innych, pierwsze wrażenie, duża rola w relacjach międzyludzkich).

Facella   Dawna re-volto wróć!
08 maja 2014 13:08
wkatarzyna, Twój temat rządzi  👍

Nie mogę mieć zapisanej tezy na planie ramowym, prawda?
Nie chce mi się robić cytatów...

Mój plan ramowy:

Plan ramowy wypowiedzi.

1. Dzieje Tristana i Izoldy, średniowiecze: rekonstrukcja J. Bedier; siła miłości, nieszczęśliwe, niespełnione uczucie, rozłąka, tęsknota, przeciwności losu; poemat ludzkości; mit plemion celtyckich; fatalizm; tragizm; miłość fatalna – niewinność kochanków; miłość – od magii (wino), słodka-gorzka, rozkosz-cierpienie – antagonizmy; przeznaczenie – skazanie na miłość; irracjonalność; brak akceptacji otoczenia; śmierć – wieczne szczęście; miłość pozaziemska, zakazana, potężna; sprzyjający Bóg; archetyp.

2. Romeo i Julia, renesans: tragizm; miłość tragiczna, zakazana, od pierwszego wejrzenia; konflikt pokoleń i interesów; symbol miłości nieszczęśliwej; dualizm – kochankowie jako promienie wśród ciemności; uniwersalizm tragedii.

3. Do trupa, barok: Morsztyn – marinista (zaskoczenie, szok u odbiorcy; pomysł; nadużycia środków); zakochany gorszy od trupa; porównania oksymoroniczne (antytezy) – dominanta; trup (strzała śmierci, krew, znicze na grobie, ślepy przez sukno, cisza, brak uczuć i słów, lód, zimno, proch) i zakochany (strzała miłości, śmierć w przenośni, płomień miłości w jego wnętrzu, ślepy przez miłość, krzyk, miłosny pożar, żywioł, ogień, gorąco, emocje – zazdrość, tęsknota, wspomnienia, bez popiołu) – kontrast; zakochany: przeżycia, ekstremalne uczucia, ból (trup – nie), martwy – dobrze (szczęśliwy trup), żywy – źle (nieszczęśliwy zakochany); konceptualizm (PL) – treść = marinizm (EU); brak powagi; śmierć – ukojenie, spokój, nicość; miłość – narzędzie, figura poetycka; piękno – nuda.

4. Cierpienia Młodego Wertera, romantyzm: Goethe – bożyszcze romantyzmu niemieckiego, inspiracja dla Mickiewicza; poruszenie społeczne – kobiety jak Lotta (biała suknia i różowa kokarda, mężczyźni jak Werter (niebieski frak, żółta kamizelka; miłość i samobójstwo); literatura burzy i naporu, preromantyzm niemiecki; Werter – cechy w sercu: duchowość, uczuciowość, delikatność; egoizm; Werter – Lotta: miłość, potrzeba bliskości, cierpienie dla cierpienia, egoizm, krzywda, niepokój, Lotta – winna, teatralizacja, wyolbrzymienie, Werter-aktor (poza, eskalacja cierpienia, egoizm, szczegółowe przygotowanie do samobójstwa); śmierć Wertera – wina Lotty; pożegnania (Wilhelm, matka), przeprosiny (Albert, NIE Lotta); brak sensu w życiu, brak sił; reżyser śmierci; ból istnienia (weltschmerz), kulminacja bólu i rozpaczy.

5. Przedwiośnie, dwudziestolecie międzywojenne.
- matka – Cezary,
- ojciec – ojczyzna,
- Cezary – Laura,
- Cezary – Karolina, Karolina – Cezary,
- Wanda – Cezary.

Przedwiośnie będę rozwijać sama, bo tam jakichś specjalnych pojęć nie ma, tylko opowiadanie historyjki. Którą znam dobrze, bo czytając Przedwiośnie miałam już wybrany temat i szczególnie zwracałam uwagę na te wątki.
Facella, co rozumiesz przez tezę? Cytaty nie są obowiązkowe.
Jak dla mnie bardzo dobry plan.
Temat mam trochę porąbany, ale mam lekką obsesję na punkcie pielęgnacji włosów, ciekawie było na to spojrzeć z innej strony.  😉
To i ja wrzucę swój na wszelki wypadek 🙂

TEMAT: Różne sposoby patrzenia na świat. Omów zagadnienie na wybranych tekstach kultury.

RAMOWY PLAN WYPOWIEDZI

TEZA: To jak bohaterowie widzą świat zależy od sytuacji życiowej w jakiej się znajdują.

1.WSTĘP
- wyjaśnienie słowa percepcja
- teza
- przykłady czynników wpływających na postrzeganie świata

2.ROZWINIĘCIE
a) Szklany Zamek
- która informacja o książce
- obraz matki: artystka, wolność nadrzędną wartością, nie ważne wartości materialne, brak chęci do pracy jako nauczycielka
- obraz ojca: marzyciel, alkoholik, marzenia o szklanym zamku,
- opis życia rodziny
- wpływ dzieciństwa na życie: matka – nauczycielka, dyscyplina, zasady; ojciec – zerwane kontakty z rodzicami, ciężkie dzieciństwo
- różne środowiska, taki sam tryb życia, odejście od konsumpcjonizmu, radość z otaczającego świata, wychowywanie dzieci
- Jeannette, odpowiedzialność za rodzinę, spełnienie marzeń o dziennikarstwie, inne życie niż mieli rodzice, postrzeganie świata przez pryzmat doświadczeń, kontrast dzieciństwa z obecnym życiem
b) Oskar i Pani Róża
- krótkie streszczenie: choroba, każdy dzień jak 10 lat życia
- wpływ choroby na postrzeganie świata, szybkie dorastanie, carpe diem, wsparcie od cioci Róży, brak strachu przed śmiercią, tylko mały chłopiec, rodzina w wyobraźni,
- kontrast pomiędzy rzeczywistością, a tym co w głowie chłopca

c) Wszystko za życie
- krótki wstęp
- dzieciństwo jako mistyfikacja, ucieczka od materializmu, porzucenie poprzedniego życia, decyzja o podróży na Alaskę, zjednoczenie z naturą, samotność, odzyskanie utraconych wartości, koniec wyprawy to wygrana z samym sobą
- podczas wędrówki spotkania z ludźmi
- książki jako idealny obraz świata bez konsumpcjonizmu
- filozofia minimalizmu, uwolnienie się od potrzeby posiadania,

3.WNIOSKI
- Czynniki kształtujący nasze postrzeganie świata są różne: Jeannete - pryzmat dzieciństwa, filozofia epikurejska, Oskar - choroba jako przyczyna wyobrażenia sobie innego życie,
Chris – z pozoru idealne dzieciństwo, zmęczenie wszechobecnym konsumpcjonizmem
Facella   Dawna re-volto wróć!
08 maja 2014 13:29
U mnie tezą jest: Paradoksalny charakter miłości- miłość jako dobre uczucie może stanowić także źródło cierpienia.

aaga84, wywal czasownik z wniosków.
fakt, nie zwróciłam na to uwagi 🙂 dzięki. poza tym ok?
Facella   Dawna re-volto wróć!
08 maja 2014 13:33
Przyznam, że czytałam trochę pobieżnie, ale wg mnie jest ok.
I nie wiem, czy teza może być na planie.
[s]Ja nie napisałam, a już mam wydrukowane x2, mogę sobie ręcznie dopisać?[/s]
Eee wezmę na karteczce i wywalę przed wejściem. Nie może mi ta teza wejść do głowy...
Zastanawiam się, czy mówienie epokami ma sens, jakoś mi się to nie układa... Nie muszę się trzymać kolejności z planu, nawet jeśli dostanie go komisja, prawda?
Ja nie widzę problemu z tezą w planie.
aaga84, jak dla mnie okej. Nie mówisz o podejściu rodziców w Oskarze?
aaga84 ja bym jeszcze wyrzuciła "krótki wstęp, krótka informacja, krótkie streszczenie" bo to i tak nic nie wnosi do planu moim zdaniem, no ale to już jak uważasz 🙂
a poza tym to fajny temat i super książki wybrałaś  😍
Dziewczyny - lecąc wg planów macie ok 1,5 godz. mówienia 🙂
halo, zależy jak bardzo rozwija się to, co jest w planie. Ja mówię jakieś 12 minut. A plan pisałam na podstawie wcześniej napisanej prezentacji, a nie odwrotnie.
aaga84, łaa, jak ty to zmieścisz w 15 minutach? Szalona.

Kto jutro pierwszy w kolejce na ustny :P? Ja mam o 10.55.
Facella   Dawna re-volto wróć!
08 maja 2014 13:47
10.30!

Mamy 15 minut na mówienie i potem jest jeszcze czas na pytania, tak?
Spokojnie zdążę, u mnie nie ma co rozwijać, bo wszystko jest w planie. Przeczytanie tego zajmuje mi niecałe 5 minut 😉
Pracy nie pisałam, dlatego plan szczegółowy. Jakbym pisała pracę, to bym mniej więcej pamiętała, co tam było i można by skrócić ten plan.
Facella, tak.
Ja mam dopiero 19 V, dwa tygodnie temu nauczyłam się na pamięć, żeby się nie stresować i nie musieć improwizować. Powinnam jeszcze poćwiczyć "operowanie głosem", bo mówię bardzo monotonnie.
wkatarzyna wspominam o rodzicach ale to tylko mała wzmianka, za bardzo się na nich nie skupiam.

Kamila🙂 te krótkie różne zostawie bo np. Szklany Zamek to nie jest znana książka więc chce przybliżyc troche ją komisji, a musze mieć wszystko wpisane bo się zestresuje i zapomnę 😀 a temat starałam się wybrać taki, żeby był w miarę ciekawy i bardzo nie chciałam brać lektur 🙂

Sisisa hah ja to się martwię, że nawet 10 minut nie będę mówiła 😉 stres mnie zje i połowę ominę pewnie.
wkatarzyna, ty masz ok.
Pamiętam swoją maturę ustną z polskiego - ramowy plan zajął mi jakieś 3/4 strony A4 od myślników 😀 Całości nauczyłam się na pamięć, weszłam tam i wyrecytowałam 😉 Pamiętam, że u nas nikt czasu nie sprawdzał - ja miałam prezentację na jakieś góra 10 minut, ze trzy cytaty. Dostałam 18/20 punktów, przewodniczący komisji kimał kiedy mówiłam 😉 Ogólnie wspominam to jako stratę czasu moją i komisji, rzadko kiedy miałam tak olewczy stosunek do egzaminu...

Trzymam kciuki za same 100% wyniki, moja kuzynka też walczy  🏇
I. Wprowadzenie
Teza: Podróż jest nie tylko fizyczną wędrówką, ale także odzwierciedleniem ludzkiego życia.
II. Kolejność prezentowania treści:
1.  Motyw podróży w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego jako moment przemiany wewnętrznej Cezarego Baryki
          a). Zmiana światopoglądu i postawy wobec  władzy  Cezarego Baryki
          b). Doświadczenia z podróży, jako klucz do znalezienia własnych wartości życiowych
          c). Dojrzałość głównego bohatera
2.  Podróż w książce Ruperta Isaacsona pt. „Opowieść ojca. Przez mongolskie stepy w poszukiwaniu cudu” jako świadectwo miłości oraz droga do szczęścia
          a). Relacje rodzinne przed podróżą oraz próba ich odbudowania w trakcie pobytu w Mongolii
          b). Poświęcenie się rodziców Rowana dla jego zdrowia
          c). Spełnienie marzeń Ruperta o usamodzielnieniu się Rowana
          d). Duchowe oczyszczenie Ruperta oraz jego żony – Kristin

3. Mickiewicz Adam, „Sonety krymskie” (wybrane: „Pielgrzym”, „Stepy akermańskie”, „Żegluga”) jako dowód miłości do ojczyzny
          a). „Stepy akermańskie” – ocean i jego symbolika
          b). „Stepy akermańskie” – zagubienie, dezorientacja bohatera
          c). „Stepy akermańskie” – wąż jako symbol utracenia ojczyzny
          d). „Stepy akermańskie” – tęsknota za Litwą
          e).”Żegluga” – krótkotrwała radość bohatera, poczucie wolności i niezależności
          f). „Pielgrzym” - tęsknota za ojczyzną, wspomnienia, zachwyt nad krymską przyrodą
          g). „Pielgrzym” - podobieństwa między Krymem, a Litwą- ojczyzną bohatera „Sonetów Krymskich”
          h). Tęsknota za ojczyzną jako metaforyczna podróż ku wspomnieniom o Litwie

4. Podróż w książce „Wszystko za życie” Jona Krakauera jako manifest oraz bunt wobec powszechnie panujących kanonów oraz chęć odnalezienia sensu życia
          a). Przyczyny decyzji o wyruszeniu w podróż Christophera McCandlessa
          b). Twórcy, których dziełami inspirował się bohater
          c). Relacje osób, które podczas swojej wędrówki spotkał Chris
          d). Zagubienie bohatera
          e). Idealistyczne podejście do życia oraz poglądy McCandlessa
          f). Poczucie wolności
III. Wnioski końcowe
Aby odpisać w tym wątku, Zaloguj się